Programlamanın Tao´su 1. ve 2. Kitap

0
FZ
1. Kitap - Sessiz Boşluk

Ve şöyle dedi usta programcı: "Sadece TCP/IP kullanarak uzaktaki makinanın işletim sistemini anlayabildiğinde tapınaktan ayrılmanın zamanı gelmiş demektir."
1.1

Sessiz boşlukta gizemli bir şey oluştu. Tek başına hareketsiz bekleyen o şey yine de sürekli hareket halindedir. Tüm programların özünde yer alır o. Adını bilmiyorum onun, bu yüzden Programlanın Taosu diyeceğim.

Tao büyükse işletim sistemi büyüktürr. İşletim sistemi büyükse derleyici büyüktür. Derleyici büyükse uygulama büyüktür. Kullanıcı mutludur ve dünyada uyum hüküm sürer.

Programlamanın Taosu uzaklara gider ve sabah rüzgarı ile geri döner.

1.2

Tao makina dilini doğurdu. Makina dili assembler'ı doğurdu.

Assembler derleyiciyi doğurdu. Şimdi ortalıkta onbin tane programlama dili var.

Ne kadar alçakgönüllü olsa da her dilin bir amacı vardır. Her dil yazılımın Yin ve Yang'ını ifade eder. Her dilin Tao içinde bir yeri vardır.

Ancak mümkünse COBOL ile programlamayın.

1.3

Başlangıçta sadece Tao vardı. Tao Mekânı ve Zamanı doğurdu. Bu yüzden Zaman ve Mekân programlamanın Yin ve Yang'ıdır.

Tao'yu anlamayan programcılar programları için bir türlü yeterli zamana ve mekana sahip olmazlar. Tao'yu anlayan programcılar ise hedeflerine varmak için gerekli zamana ve mekana daima sahiptirler.

Başka türlü nasıl olabilirdi ki?

1.4

Bilge programcıya Tao'dan bahsedildiğinde onu takip eder. Ortalama programcıya Tao'dan bahsedildiğinde onu araştırma gereği duyar. Aptal programcıya Tao'dan bahsedildiğinde kahkahalarla güler.

Eğer gülmezse, duyduğu gerçek Tao değildir.

En yüksek ses işitilmesi en zor olandır.
İleri gitmek geri çekilmeye götürür.
Büyük yetenek kendini olgunlukta gösterir.
Mükemmel bir programın bile hataları vardır.

2. Kitap - Eski Ustalar

Şöyle dedi usta programcı:

"Üç gün program yazma ve hayat anlamsızlaşır."

2.1

Eski zamanlarda yaşayan programcılar gizemliydi. Onların düşüncelerini takip edebilmemiz mümkün değil, bu yüzden sadece görünüşlerini tarif etmekte yetineceğiz.

Suyu geçen bir tilki gibi uyanık. Savaş meydanındaki general gibi dikkatli. Misafirlerini ağırlayan ev sahibi gibi nazik. Yontulmamış tahta blok gibi basit. Derin mağaralardaki sular gibi karanlık.

Onların kalplerindeki ve kafalarındaki sırları kim bilir?

Cevap sadece Tao'dadır.

2.2

Büyük usta Turing bir gün rüyasında bir makina olduğunu gördü ve uyandığında dedi ki: "Bilmiyorum ki acaba ben rüyasında bir makina olduğunu gören Turing miyim yoksa Turing olduğunu gören bir makina mıyım!"

2.3

Büyük bir firma için çalışan bir programcı bir yazılım konferansına gider ve sonra dönüp müdürüne rapor verir: "O firmalarda çalışan programcılar nasıl insanlar! Kötü davranıyorlardı ve dış görünüşleri ile ilgilenmiyorlardı. Saçları uzun, giysileri eski püskü, kırış kırıştı. En güzel odamızı batırdılar ve benim prezentasyonum esnasında gürültü yapıp durdular."

Müdür bunun üzerine dedi ki: "Seni oraya asla göndermemeliydim! O programcılar fiziksel dünyanın ötesinde yaşarlar. Hayatı saçma, bir tür tesadüf kabul ederler. Sınır tanımaksızın hareket ederler. Sadece programları için yaşarlar. Neden toplumsal kurallara uysunlar ki?...

Onlar Tao'nun içinde yaşarlar."

2.4

Bir çırak ustaya sordu: "Bak şurada bir programcı var, hiç tasarım yapmadan program yazıyor, dokümantasyon hazırlamıyor ve test etmiyor. Ancak kimi gördüysem onun dünyadaki en iyi programcı olduğunu söylüyor. Bu nasıl olabilir?"

Usta cevap verdi: "O programcı Tao'yu bilir. Tasarım kaygısını aşmıştır, sistem göçtüğünde öfkelenmez, evreni olduğu gibi kabul eder. Dokümantasyon kaygısın aşmıştır, bir başkasının onun koduna bakıp bakmaması umurunda değildir. Test etme kaygısını da aşmıştır çünkü yazdığı her program kendi içinde mükemmel, şık ve rahattır, amaçları hemen belli eder kendini. Evet, gerçekten de o Tao'nun gizemlerine ermiştir."

Devam edeyim mi? ;-)

Görüşler

0
butch
etmelisin
0
tongucyumruk
Kesinlikle devam... Daha birkac gün önce Unofficial Delphi Developer's FAQ'da aynı metnin ingilizcesine rastlamıştım... daha yeni başlamıştım okumaya bir anda bu haberi girdin... İngilizcesini zaten okuyorum türkçesi de sanıyorum ki çok iyi bir kaynak olacaktır...
0
ebola
çook güzel, devamini merakla bekliyoruz..
0
python
devam etmelısın ewt ewt devam et bencede ...
0
Tone

14 Yıl sonra Devam Edermi Acep ?.

0
Tone

Ben -manasız bir şekilde nedendir bilmiyorum ama -14 yıl önceki posta yorum yazarak tozunu almak istemiştim. :) Sonu.ta 14 yıllık bir blog yazısı. Her zaman görülmüyor. Neyse.. Bu arada diğer seriyide öğrenmiş oldum. Onlarıda okuyacağım hemen. Teşekkürler..

0
butch

İyi yaptınız. Sayenizde etraflıca tozunu almış olduk serinin :)

Görüş belirtmek için giriş yapın...

İlgili Yazılar

Xynth 0.8.40 ve Java

darkhunter

Xynth surum 0.8.40'i yayınladik. Bu sürümde yeni özellik getirilmemesine rağmen birçok kücük hata düzeltildi ve alt yapı da iyileştirilme yapıldı, özellikle de server tarafında hızlanma sağlandı. Bununla birlikte, paketle birlikte gelen çeşitli kütüphane ve program patchleri de iyileştirildi. changelog'a buradan ulaşabilirsiniz.

POCO C++ Kütüphanesi Örnekleri

mustafa_

POCO C++ kütüphanesi açık kaynak kodlu, daha basit ve hızlı olarak ağ merkezli(network-centric) portatif uygulamalar geliştirmeyi sağlar.

C++ dilinin geliştiricisi Bjarne Stroustrup'un belirttiği gibi:
"İyi bir kütüphane olmadan,çoğu ilginç görevlerin C++'da yapılması zordur, ancak iyi bir kütüphane ile hemen hemen herhangi bir görevin yapılması kolaydır."

Açık Squeak Kitabı Yayınlandı

zekzekus

Geçtiğimiz günlerde burada haberini verdiğimiz açık Squeak kitabı yayınlandı.

Açık Kodlu Özgür Bir Yazılım Projesi: FlightGear Uçuş Simülatörü

FZ

1995 yılında havacılık simülasyonları konusunda uzmanlaşmış Curtis Olson isimli bir mühedis Microsoft Flight Simulator´a bir eklenti (add-on) yapmaya çalışırken vaktinin büyük bir kısmını asıl iş yerine bu yazılımın dosya formatlarını, iç yapısını, işleyişini, vs. anlamak için enerji harcayarak geçirdiğini fark etti. Ve kendine şöyle dedi: Oturup kendi uçuş simülatörümü yazmaya başlasam, bunu açık kodlu ve GPL lisanslı olarak kamuoyuna sunsam ve sonra...

Olson´un bu çabası ABD´de çılgın bir mühendisin delidolu idealizmi olarak algılanmadı tahmin edebileceğiniz gibi. Proje başladıktan kısa bir süre NASA´daki uzay mekiği programının önemli mühendislerinden biri olan Jon Berndt de projeye destek vermeye başladı. Bu katılımı takiben, bir başka mühendis Tony Peden de projeye katılmakta tereddüt etmedi. Ve gerisi büyük hızla geldi.

FlightGear isimli bu özgür yazılım projesine destek veren deneyimli programcı ve mühendislerin yaş ortalaması 35´in üstünde. Hepsi de kendi alanlarındaki mühendislik ve fizik konularında usta isimler. Geliştirdikleri sistem uç noktadaki havacılık mühendisliği modellerini, grafik (OpenGL) ve ağ programlama tekniklerini kullanıyor. Herkesi sistemlerini incelemeye ve katkıda bulunmaya davet ediyorlar.

GNU/Linux Üzerinde Cinelerra Profesyonel Video Düzenleme

FZ

Mac ustaları Final Cut Pro, Windows çılgınları Adobe Premiere kullanırken elbet GNU/Linux´a gönül veren videocuların da eli boş durmadı. 1996 yılında ilk kez kamuoyuna sunulan Cinerella halen geliştirilmeye olanca hızı ile devam ediyor. Yazılımın profesyonel özelliklerinin arasında gerçek zamanlı görsel etkiler, FireWire G/Ç, render-farm, HDTV, OggVorbis desteği, vs. bulunuyor.

GNU/Linux´un ortaya çıkışından önceki karanlık çağlarda bu tür bir yazılım ve donanım sistemi için 100.000$ civarı bir parayı gözden çıkarmanız gerekirdi. Oysa projenin anonim programcılarından Jack Crossfire takma isimli yazılımcıya göre artık bu kadar harcama yapmanıza gerek yok.

Bu usta programcı ile yapılan bir röportajın da yer aldığı O´Reilly makalesinde belki de en ilginç kısım yazının başında Jack Crossfire´ın kimlikleri saklamak konusunda söylediği sözler: "Bizimki gibi küçülen bir sektörde, yöneticiler şimdilik yetenekli mühendislerin günlük işleri haricinde harika uygulamalar geliştirmelerine hazır değiller. Bu tür yöneticiler sistemi görmezden gelen mühendislerden kurtulmak konusunda bir an bile tereddüt etmezler, sizi kapının önüne koyarlar. Bu ve benzeri sebeplerden ötürü yazılımınızı kendi isminiz altında insanlara sunamazsınız dolayısı ile `Heroine Virtual Ltd.´ tüm geliştirdiğimiz araçları bünyesinde barındıran kuruluşun ismi oldu. Bu özgür yazılım kurumunun arkasında kaç kişinin ne ölçüde emeği olduğunu ise hayalgücünüze bırakıyoruz."